Verblijfsvoorwaarden Woonassistent De zorg
Crisis- en overbruggingszorg Dagprijs
Word jouw woning te groot of is hij niet aangepast? Heb je nood aan sociaal contact? Voel je je eenzaam of onveilig in je huidige woning?
Dan zijn er assistentiewoningen.
De assistentiewoningen liggen naast woonzorgcentrum Dunecluze en tegenover het Sociaal Huis.
De groep van assistentiewoningen bestaat uit 40 individuele flats met 1 slaapkamer. Zowel koppels als alleenstaande senioren zijn welkom. Je woont er zelfstandig, maar toch in een beschermde woonomgeving.
Wanneer zich een acute noodsituatie voordoet, wordt crisiszorg aangeboden. In dit geval kan iemand jouw huisarts of de hulpdiensten contacteren. Indien nodig kan tijdelijk overbruggingszorg geboden worden en bijkomenden ondersteuning, bv. maaltijden aan huis.
Verblijfsvoorwaarden
Om te worden ingeschreven en opgenomen, moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:
Leeftijdsvoorwaarde
De kandidaat-bewoner moet de leeftijd van 65 jaar bereikt hebben op het moment van inschrijving. Wanneer er sprake is van een koppel, is het voldoende als één van beide 65 jaar is.
Hiervan kan enkel afgeweken worden na uitdrukkelijke goedkeuring door het Bijzonder Comité Sociale Dienst en mits rekening te houden met de wettelijke bepaling dat maximaal 25 procent van het totale aantal erkende assistentiewoningen van de groep mag bewoond worden door personen jonger dan 65 jaar.
Zelfredzaamheid
Een kandidaat-bewoner moet voldoende zelfredzaam zijn om zijn zelfstandig leven te organiseren. In geval het om een koppel gaat moet minstens één van beiden zelfredzaam zijn.
Indien er sprake is van (lichte) dementie is een verhuis naar een GAW niet meer aangewezen.
Lokale binding
De kandidaat-bewoner, die voldoet aan één van volgende voorwaarden, krijgt voorrang op de wachtlijst op kandidaten die hier niet aan voldoen:
- Gedomicilieerd zijn in de gemeente Koksijde.
- Een bloed- of aanverwant hebben in de eerste of tweede graad die in de gemeente Koksijde gedomicilieerd is.
- Gedurende de laatste 15 jaar, 10 jaar in Koksijde gedomicilieerd zijn geweest.
Voor koppels volstaat als één van beide aan deze voorwaarden voldoet.
Woonassistent
De woonassistent is het vast aanspreekpunt voor alle vragen over het verblijf in Maartenoom. Hij/zij zorgt ervoor dat de bewoners kunnen deelnemen aan activiteiten die de sociale netwerkvorming bevorderen. Zijn of haar vervanger is tijdens de kantooruren dagelijks telefonisch bereikbaar en is regelmatig aanwezig in het gebouw.
De woonassistent, Astrid Boeve, is bereikbaar op het nummer 058/533 900
De zorg
Dienstverlening
De bewoner kiest vrij de zorg die hij/zij wil en de verstrekker van deze zorg.
Alle bewoners kunnen terecht bij het OMCW voor informatie, hulp en/of doorverwijzing.
Voeding
De bewoners van Maartenoom kunnen koken in hun flat. Indien gewenst, kan de bewoner voor een warme maaltijd beroep doen op privé-initiatieven zoals traiteurs of woonzorgcentrum Dunecluze.
Wat de maaltijden van woonzorgcentrum Dunecluze betreft, gaat dit over een warm middagmaal in de cafetaria van Dunecluze. Deze maaltijden dienen voorafgaandelijk besteld te worden uiterlijk op donderdag voor maaltijden in de komende week. Het menu wordt wekelijks uitgehangen in de gemeenschappelijke ruimte. De kostprijs van de maaltijd wordt bepaald door het woonzorgcentrum.
Hygiëne en verzorging
De bewoner bepaalt zelf zijn dagritme. Een goede hygiëne en persoonlijke verzorging bevorderen de leefsfeer.
Indien de bewoner moeite heeft om voor een bepaald facet van zijn verzorging in te staan, kan hij/zij beroep doen op de woonassistent die informatie en advies kan verlenen.
Medische zorg
De keuze van een arts en verpleging aan huis is vrij.
Huishoudelijke zorg
De bewoner is zelf verantwoordelijk voor het schoonmaken van en de hygiëne in zijn/haar woning. Hij/zij kan hiervoor beroep doen op de poetsdienst van het OCMW of van een andere dienstverlener.
Aan de inkom van het gebouw is een afvalcontainer voor huishoudelijk afval. Voor PMD, papier en karton werd een plaats voorzien in de garage waar je dit kunt leggen. Glas dien je zelf te deponeren in de glascontainers die langs de openbare weg geplaatst zijn.
Het is verboden etensresten en afval buiten te leggen voor vogels. Dit trekt immers allerhande ongedierte aan.
Om de was te doen, kan de bewoner gebruik maken van de was- en droogmachine die zich op het eerste verdiep van het gebouw bevindt. Deze machines werken met 1 euro-munten. Indien de bewoner dit wenst kan hij/zij op eigen kosten een wasmachine voorzien in de berging van zijn/haar assistentiewoning. Voor het drogen kan de bewoner een condensatiedroogkast plaatsen. Het plaatsen van een droogkast met luchtafvoer is niet mogelijk. Het is verboden linnen te wassen in wastafels en in de douche.
De vloerbekleding in de assistentiewoning bestaat uit linoleum. Dit wordt het best onderhouden met een daarvoor bestemd onderhoudsproduct. Bij de intrek in de assistentiewoning ontvangt de bewoner één fles onderhoudsproduct. Deze kan nadien aangekocht worden bij de woonassistent.
Crisis- en overbruggingszorg
Elke assistentiewoning is voorzien van een noodoproepsysteem. De oproepen worden beantwoord door het verplegend personeel van woonzorgcentrum Dunecluze.
Dit oproepsysteem garandeert crisiszorg aan de bewoners. De persoon van permanentie kan onmiddellijk ter plaatse gaan om eerste hulp te bieden en bijstand vragen van familie/mantelzorgers of een arts of de hulpdiensten oproepen.
Dit noodoproepsysteem en de interventies van Dunecluze zijn inbegrepen in de dagprijs.
In afwachting van een structurele oplossing, kunnen de bewoners beroep doen op overbruggingszorg. Zo kan voorzien worden in het leveren van maaltijden aan huis en kan gezinszorg ingeschakeld worden. De bewoners hebben in dit geval voorrang op eventuele wachtlijsten bij de thuiszorgdiensten van het OCMW. De woonassistent zorgt indien gewenst voor onmiddellijk opstart van verpleging aan huis met respect voor de vrije keuze van de bewoner.
De eventuele kosten, die voortvloeien uit een samenwerking met een externe dienst, zijn te betalen door de bewoners zelf.
Dagprijs
De dagprijs voor een assistentiewoning bedraagt vanaf 01/10/2023 - € 27,55.
De dagprijs omvat volgende kosten:
- De huur voor de assistentiewoning
- De dienstverlening van de woonassistent zoals administratieve ondersteuning en zorgcoördinatie
- Het gebruik van het noodoproepsysteem
- Basis vloerverwarming tot 14°C
- Het onderhoud van de gemeenschappelijke delen, de lift en tuin, alsook het verbruik dat hieraan verbonden is
- Brandverzekering en aanverwante risico’s voor gebouw.
- Individueel en gemeenschappelijk waterverbruik
- Gebruik van de gemeenschappelijke ruimten en de fietsenstalling in de garage
- Het noodoproepsysteem en de daarbij horende 24u permanentie.
- De activiteiten van de woonassistent
- De garantie van crisis- en overbruggingszorg, met uitzondering van de reële kosten van die zorg
In geval van afwezigheid van de bewoner wordt geen korting of terugbetaling toegestaan op de dagprijs. De dagprijs is verschuldigd vanaf de dag dat de sleutels overhandigd worden en ten laatste bij aanvang van deze overeenkomst.
Extra vergoedingen
- Het persoonlijk elektriciteitsverbruik (incl. kosten voor bijverwarming). Hiervoor beschikt iedere flat over een eigen teller. Voor de levering van elektriciteit dient de bewoner zelf een contract met een energieleverancier af te sluiten.
- Aansluiting, abonnement en verbruik voor een vaste telefoon, TV en andere bijkomende nutsvoorzieningen
- Herstellingen noodzakelijk wegens slecht onderhoud of nalatigheid vanwege de bewoner (o.a. verstoppingen van aflopen, sluit- en slotwerk van ramen en deuren) en onderhoud voortvloeiend uit dagelijks gebruik en niet te wijten aan overmacht
- Kostprijs voor bijkomende zorg- en dienstverlening die niet inbegrepen is in de dagprijs
- Aanvullende brandverzekering
- Familiale verzekering
- Het gebruik van de gemeenschappelijke wasserette
Het huren van een autostandplaats: hiervoor wordt 48,99 euro per maand aangerekend. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op 01 januari. Het bedrag wordt geïndexeerd met als aanvangsindex de gezondheidsindex van mei 2003, namelijk 111,57 (basis 1996). De gezondheidsindex van december 2024 is 183,75 (basis 1996);
De indexering is als volgt:€ 29,75 (basishuurprijs) x 183,75 (index 12/2024) = €48,99
111,57 (aanvangsindex)- Het huren van een standplaats en oplaadpunt voor een elektrische scooter: hiervoor wordt 19,91 euro per maand aangerekend. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op 01 januari. Het bedrag wordt geïndexeerd met als aanvangsprijs € 15,00 en aanvangsindex de gezondheidsindex van februari 2014, namelijk 100,57 (basis 2013). De gezondheidsindex van december 2024 is 133,73 (basis 2013);
De indexering is als volgt:
€ 15,00 (basishuurprijs) x 133,73 (index 12/2024) = € 19,91 per maand
100,75 (aanvangsindex)