U bent hier

Koksijde is gestart met de digitale bouwaanvraag op 07/11/2016

Sinds 7 november 2016 kunnen burgers en architecten in Koksijde hun aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning digitaal indienen.

Wie tot voor kort in Koksijde bouwplannen had, moest zijn aanvraagdossier op papier indienen. Tijdens de aanvraagprocedure kwamen er vaak veel documenten en bijlages bij en legde het dossier fysiek een lange weg af.  Hier komt nu verandering in want sinds 7 november 2016 biedt Koksijde de digitale bouwaanvraag (DBA) aan. De administratieve procedure zal vereenvoudigen aangezien alles verloopt via een uitwisselingsplatform dat zowel behandelende als adviserende instanties toegang geeft tot het dossier. Alle betrokken instanties hebben inzage en kunnen online hun advies verstrekken of vragen formuleren. Dit zorgt er onder meer voor dat alles vlotter zal verlopen.

logo Omgevingsloket

 

De voordelen op een rijtje

  • Je kan je dossier indienen en opvolgen wanneer je wil, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. Je hoeft dus niet langer diverse diensten af te schuimen binnen de voorziene openingsuren om je aanvraag in orde te kunnen brengen.
     
  • Je kan je dossier indienen/opvolgen van waar je wil, ook vanuit je zetel thuis.
     
  • Je kan op elk moment de status van je dossier nakijken. Zo weet je altijd in welke fase je dossier zich bevindt. Ook de uiteindelijke beslissing verloopt digitaal. Hiervan word je op de hoogte gebracht via e-mail.
     
  • Dezelfde informatie wordt slechts één keer opgevraagd en in een centrale bron bewaard. Daardoor moet de aanvrager geen informatie aanleveren die al bij de overheid beschikbaar is. Gedaan met dubbel werk. Ook kopieën maken van je dossier voor verschillende instanties is verleden tijd.
     
  • Aanvragers, architecten en lokale besturen besparen tijd en geld door digitaal te werken. Uit onderzoek blijkt dat de digitalisering voor lokale besturen een besparing betekent van vele tientallen tot honderden euro’s per dossier, afhankelijk van het soort aanvraag.

Aanvragen kunnen ingediend worden via het omgevingsloket van de Vlaamse Overheid www.omgevingsloket.be. Wie een dossier digitaal wil indienen, meldt zich aan met zijn e-ID via een elektronische kaartlezer. Daarna kan het dossier stapsgewijs worden ingediend via het omgevingsloket.

Vertel het verder